التعليم : معلومات يجب معرفتها في أول أيام توزيع التابلت

التعليم تنشر معلومات يجب معرفتها في أول أيام توزيع التابلت

  • يتم توزيع التابلت على طلاب وطالبات الصف الأول الثانوي في المدارس الحكومية والخاصة، بالإضافة إلى المعلمين وعدد من العاملين في المديريات التعليمية.
  • يتوجه الطالب وولي الأمر لمكتب البريد المصري لسداد قيمة التأمين على التابلت – 100 جنيه مصري.
  • يتوجه الطالب وولي الأمر بعد ذلك إلى المدرسة للتوقيع على إقرار استلام الجهاز.
  • يتيح التابلت للطالب مصادر معرفية عدة من خلال نظام إدارة التعلم على بنك المعرفة المصري.
  • سوف يتم امتحان طلبة الصف الأول الثانوي على جهاز التابلت.
  • إذا حدث أي عطل أو تلف للتابلت، يتوجه الطالب أولًا إلى إخصائي التطوير التكنولوجي في المدرسة، وإذا استمر العطل، على الطالب الاتصال بخدمة العملاء وسوف يقوموا بإرشاد الطالب للخطوات التي لا بد أن يتخذها لحل العطل.
  • هناك خدمة المحادثة المباشرة مع خدمة العملاء عن طريق هذا الرابط.

http://livechat.support.samsung.com/customer_new/eg

معلومات وحلقات عن التابلت : على الرابط التالي

http://moe.gov.eg/1sec_tablet/index.html

معلومات ومواصفات التابلت :

بالتفصيل الممل كل شيء عن تابلت الثانوية العامة Samsung Galaxy Tab A 10.1 مواصفات و عيوب وطريقة الحصول عليه

وصلت أول دفعة من التابلت الخاص بمشروع تطوير منظومة التعليم في ضوء الاستعداد للعام الدراسي الجديد بمصر،

حيث تراهن وزارة التربية والتعليم، على التابلت، في نجاح النظام الجديد للثانوية العامة، الذي بدأ تطبيقه على طلاب الصف الأول هذا العام. ويعتمد النظام الجديد للثانوية، بشكل أساسي على تغيير طريقة الامتحانات لتقيس الفهم والذكاء بدلا من الحفظ، على أن يكون الامتحان إلكترونيا بواسطة التابلت بما يضمن القضاء على التسريب والغش.

وقال أحمد خيري المتحدث الرسمي باسم وزارة التربية والتعليم والتعليم الفني خلال مداخلة تلفزيونية، إن الوزارة حرصت على توفير «تابلت» على أعلى مستوى من المواصفات والجودة لطلاب المرحلة الثانوية بهدف ربط الطالب بوسائل التعلم المختلفة.

وتكشف بوابة دمياط عن معلومات تشمل مواصفات ومميزات ونظم تابلت الثانوية العامة:

المواصفات التقنية للتابلت :-

الاسم : Samsung Galaxy Tab A 10.1

مقاس الشاشة 10.1 بوصة

دقة الشاشة : 1200 :1920 بيكسل

الرام : 2 جيجا & 3 جيجا

المعالج : Octa-core (4×1.6 GHz Cortex-A53 & 4×1.0 GHz Cortex-A53)

نظام التشغيل : Android 6.0 (Marshmallow)

الكاميرا الامامية : 2 ميجا ( متقدرش تستخدمها )

الكاميرا الخلفية : 8 ميجا ( متقدرش تستخدمها )

الذاكرة الداخلية : 16 جيجا لنسخة 2 جيجا رام || 32 جيجا لنسخة 3 جيجا رام .

البطارية : Li-Ion 7300 mAh

المصدر : طبقا للموقع الرسمي لسامسونج

اولا نظرة عامة علي التابلت :-

1- التابلت من انتاج شركة «سامسونج» ويحمل اسم موديل «galaxy tab a» بحجم شاشة 10.1 بوصة ومن انتاج عام 2016.

2- لا يمكنك استخدام الكاميرا الخاصة بالتابلت ولا البلوتوث .

3- في حالة تغيير اي اعدادات خاصه بالسوفت وير سواء تعديل او اعاده تثبيت روم او اصلاحة باي محل صيانه يخرج التابلت من المنظومة الخاصة بالوزارة فورا .

4- مزود بإنترنت سرعة 4g للاستخدام داخل المدرسة فقط وخارجها يمكن للطالب استخدام شريحة الداتا الخاصه به.

5- لن يحتوي أي من البرامج الموجودة في باقي الأجهزة العادية كبرامج وتطبيقات التواصل الاجتماعي مثل فيسبوك وتويتر وإنستجرام وسناب شات وواتساب وغيرها.

6- يعتمد الطالب على شريحته الشخصية خارج المدرسة للاتصال بالانترنت.

7- كما زودت وزارة التربية والتعليم والتعليم الفني الأجهزة ببرنامج الحماية من الفيروسات «Antivirus & SOC» وتطبيق نظام إدارة الأجهزة اللوحي «MDM» وتطبيق نظام المعلومات الأمنية وإدارة الأحداث «SIEM».

8- يسلم التابلت للطلاب مجانًا شرط دفع مبلغ 100 ج كتامين سنوي تدفع في احد مكاتب البريد ويتم استلام التابلت بهذا الايصال فقط.

9- يحتوي على المناهج التعليمية والعديد من الفيديوهات والوسائل التعليمية الشيقة.

10- يقدر سعر التابلت في سوق الأجهزة العالمية حسب موقع امازون بحوالي 170 الي 200 دولار أي ما يوازي حوالي 3500 جنيه مصري.


نصائح هامة جداا عند استلام التابلت للطلبة واستخدامه بشكل عام :-

1- لازم عشان تستلم التابلت من المدرسة تروح الأول تعمل إيداع 100 جنيه في أي مكتب بريد تحت بند تأمين التابلت جميع المكاتب عندهم علم بالموضوع دهوهيدوك إيصال هو ده الي هتستلم بيه التابلت من المدرسة .

2 – ونركز هنا جدا عشان الموضوع ده مهم جدا لازم الشخص الي هيستلم التابلت سواء الطالب أو ولي الأمر و هو بيستلم التابلت هيمضي بالإستلام جنب إسم الطالب وجنب إسم الطالب هيكون فيه رقم سيريال عبارة عن حروف وأرقام لازم يتأكد إن السيريال ده مطابق للسريال الي علي علبة التابلت مطابق للسريال الي علي التابلت نفسه من جوة لأن لو مش مطابق ده معناه إنه إستلم تابلت خاص بطالب تاني وساعتها كل النتائج والإمتحانات الي هتنزل هتكون مش بتاعته وهتروح لطالب تاني ومش هيكتشف ده غير في نهاية الترم مع ظهور النتائج بكرر تاني كل طالب ليه رقم سيريال لازم يتأكد منه عشان ده الي هيبقي عليه كل النتائج والإمتحانات الخاصة بيه .

3 – التابلت نازل بنظام خاص بوزارة التربية والتعليم عليه حماية لازم تتأكد إنها موجودة منها : الكاميرات الخاصة بالتابلت مش هتبقى شغالة – البلوتوث الي في التابلت مش هيبقى شغال – التابلت هيبقي فيه مكان للخط لكن مش هيكون بيقرأ أي شريحة أو خط لو إستلمت تابلت فيه الحاجات ديه شغالة يبقي التابلت ده غير مدرج في منظومة الوزارة ومش هينزل عليه أي منهج أو إمتحانات وساعتها لازم تتوجه لأقرب فرع من توكيلات سامسونج المعتمدة لحل المشكلة ديه.

4- التابلت عليه ضمان 3 سنين من سامسونج ضد عيوب الصناعة وأي مشكلة صناعة فيه هتتحل مجانا فرجاءا ما حدش يودي التابلت لمحلات برة … ولو فيه أي مشكلة يسلمه لاي فرع من توكيلات سامسونج دا بعد الرجوع للفني المختص الي هيكون في كل مدرسة طبعا .

​5- التابلت هيكون معاك لمده 3 سنين مده دراستك في المرحلة الثانوية فحافظ عليه بكرر انت في مصر فحافظ عليه .

7- التابلت مفيش عليه طبقه حماية للشاشة ففك كيسك واشتري انت .

8- التابلت عليه حماية ضد البرامج والمميزات الترفيهية بشكل عام زي الكاميرا والبلوتوث وتنزليل برامج السوشيال والشات الخ فماتحاولش تنزل ليه سوفت علشان تشغل الكلام دا علشان التابلت بعدها هيخرج فورا من السيستم بتاع الوزارة .

وقد قامت وزارة التربية والتعليم بجهد كبير في ذلك ومن الارشيف الصحفي

قامت وزارة التربية والتعليم بنشر عبر موقعها الرسمي على فيس بوك تفاصيل وخطوات تسليم وتفعيل شرائح البيانات للتابلت المدرسي لطلاب ومعلمي الصف الأول الثانوي، والتي بدأ توزيعها يوم الاثنين 18 مارس وذلك على النحو التالي:

خطوات تفعيل شرائح التابلت

المعلم المستحق وكل طالب الصف الأول الثانوي وكل معلم استلم جهاز لوحي من وزارة التربية والتعليم بناءً على القائمة المرسلة من التربية والتعليم.

طريقة استلام الشريحة

يتوجه الطالب والمعلم المستحق لشريحة البيانات إلى مدرسته، حيث ستوفر المصرية للاتصالات مندوب من طرفها في كل مدرسة حتى يوم الخميس 21 مارس لتسليم الشريحة.

المستندات المطلوبة للحصول على الشريحة

ييقوم الطالب بتقديم أصول المستندات المطلوبة للاطلاع عليها لمندوب الشركة المصرية للاتصالات حتى يتسنى له الانتهاء من الإجراءات على أن تكون بطاقة الرقم القومي سارية.

في حالة أن الطالب له بطاقة الرقم القومي يلتزم الطالب بتقديم أصل البطاقة والرقم القومي وإحضار صورة ضوئية واضحة منها «أمامي – خلفي» وكود الطالب.

وعندما لم يمتلك الطالب بطاقة الرقم القومي، يلتزم ولي الأمر أو أحد الأقارب حتى الدرجة الثالثة بتقديم أصل شهادة ميلاد الطالب وصورة ضوئية واضحة منها «أمامي – خلفي» وكود الطالب.

بالنسبة للمعلمين، يلتزم المعلم بتقديم أصل بطاقة الرقم القومي للاطلاع عليها وصورة ضوئية واضحة والكود

تفعيل الشرائح

سيتم تفعيل الشريحة بشكل تلقائي بعد 48 ساعة من إتمام التعاقد، وللدعم الفني بعد 48 ساعة الاتصال بالرقم 111 لجميع عملاء WE الأرضي والمحمول، ومن أي رقم محمول آخر على الرقم 19777.

تفاصيل الباقة

سيتم منح الطالب والمعلم الشريحة تتضمن 10 جيجا انترنت للشهر الأول مجانًا.

الاستخدام

تقدم الشركة سعرًا رمزيًا للاشتراك الشهري بدءًا من الشهر الثاني 5 جنيهات لأول جيجا من الاستخدام، على أن يتم المحاسبة على الاستخدام الإضافي وفقًا للخطة السعرية المتاحة لعملاء WE يختارها الطالب المعلم من بين الباقات الإضافية.

عن محمد صبحي

شاهد أيضاً

” أبي تحت الشجرة ” … عرض مسرحي ممتع للأسرة على مسرح السلام .

” أبي تحت الشجرة ” … عرض مسرحي ممتع للأسرة على مسرح السلام . قررت …